Katedry

Katedra Badań nad Dzieciństwem, Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej

KATEDRA BADAŃ NAD DZIECIŃSTWEM

Działalność naukowa Katedry Badań nad Dzieciństwem ma charakter interdyscyplinarny. Prowadzone przez członków katedry badania  skoncentrowane są na zagadnieniach dotyczących wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnych, procesie kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kadrę dydaktyczną tworzą nauczyciele akademiccy z dużym doświadczeniem w pracy ze studentami, a także z dziećmi w przedszkolu i szkole, co przyczynia się do łączenia wiedzy teoretycznej z praktyką. Prowadząc badania rozwijają swoje zainteresowania w zakresie edukacji matematycznej dzieci, edukacji STEAM/STEM, edukacji artystycznej, pedagogiki Montessori, edukacji przyrodniczej, edukacji dla zrównoważonego rozwoju, wykorzystania mediów cyfrowych i nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w szeroko pojętym procesie edukacji, edukacji językowej, muzycznej, religijnej.

Działalność naukowo-badawcza:

Pracownicy Katedry prowadzą badania w zakresie:
- problemów edukacji dla zrównoważonego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym (dr hab. Barbara Surma, prof. UIK; dr Irena Pulak; dr Irmina Rostek; dr Martyna Szczotka; dr Katarzyna Szewczuk;
- problemów społeczno-emocjonalnych uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej (dr Weronika Pudełko). Obecnie prowadzi badania nad zaburzeniami komunikacji językowej i ze spektrum ryzyka dysleksji oraz analizuje sytuację komunikacji językowej uczniów, dla których język polski jest językiem obcym (dwujęzyczność, sytuacja komunikacyjna i społeczno-emocjonalna dzieci z Ukrainy uczących się w polskich szkołach);
- implementacji metodycznych założeń edukacji językowej Marii Montessori do pracy w polskich placówkach;
- założeń edukacji muzycznej w systemie pedagogicznym Marii Montessori (mgr Paweł Herod oraz dr hab. Barbara Surma, prof. UIK).

Współpraca i działalność na rzecz środowiska

Członkowie katedry są zaangażowani w realizację kilku międzynarodowych projektów dofinasowanych ze środków europejskich Erasmus Plus – Akcja2: Kitchen Lab 4 Kids; Kids Lab for Sustainability oraz CHANCES- Climate CHANge related to Catholic Education as Subject in the Higher Education Programmes of Education science.
A także projektów finansowanych z programu  POWER. Są to: „Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie” oraz „Wsparcie edukatorów wychowania przedszkolnego w zakresie edukacji STEAM”. Katedra Badań nad Dzieciństwem współpracuje z przedszkolami i szkołami w ramach wyżej wymienionych projektów.

Inne

Pracownicy Katedry pełnią funkcje w zespołach redakcyjnych kilku czasopism UIK. Są to: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Horyzonty Wychowania, Multidisciplinary Journal of School Education.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor UIK

dr hab. Barbara Surma,
prof. UIK

 

barbara.surma@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-8781-7643

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Magdalena Madej-Babula

magda.babula@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-4439-7102

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Edyta Podgórska

edyta.podgorska@ignatianum.edu.pl 

 

https://orcid.org/0000-0001-7406-1963

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Weronika Pudełko

 

weronika.pudelko@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-7018-1658

 

Adiunkt badawczo- dydaktyczny

dr Irena Pulak

 

irena.pulak@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-7735-4590

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Irmina Rostek

 

irmina.rostek@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-8254-8867

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Katarzyna Szewczuk

 

katarzyna.szewczuk@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-1914-6600

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Martyna Szczotka

 

martyna.szczotka@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-0302-2961

 

Asystent dydaktyczny

mgr Paweł Herod

 

pawel.herod@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-3926-9851

 

Asystent badawczo-dydaktyczny

mgr Magda Utrata

 

magda.utrata@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-5573-4931

 

 

KATEDRA DYDAKTYKI I EDUKACJI SZKOLNEJ

Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej prowadzi badania naukowe nad procesami uczenia się i nauczania dzieci w młodszym wieku szkolnym. Przedmiotem zainteresowań badawczych pracowników są w szczególności:

    konstruktywistyczny model edukacji małego dziecka i uwarunkowania jego realizacji w praktyce edukacyjnej;

    rozwój dziecięcych koncepcji umysłu i uczenia się jako wymiarów metapoznania i samoregulacji;

    rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci oraz rola języka w procesie konstruowania wiedzy przez dziecko;

    innowacje w obszarach edukacji muzycznej, informatycznej i wychowania fizycznego;

    a także przygotowanie i rozwój profesjonalny nauczycieli wczesnej edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem przekonań epistemologicznych i ich roli w kształtowaniu tożsamości zawodowej nauczycieli.

Pod patronatem Katedry działa Koło Naukowe Studentów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej „Sagittarius”, nad którym opiekę merytoryczną sprawuje dr Dorota Zdybel. Głównym celem koła jest szerzenie świadomości istoty bycia konstruktywnym nauczycielem i wychowawcą małego dziecka we współczesnym, skomplikowanym świecie: https://www.facebook.com/sagittariusaik

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

p.o. dr Dorota Zdybel

 

dorota.zdybel@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-3322-7570

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Małgorzata Lubieniecka

 

malgorzata.lubieniecka@ignatianum.edu.pl

 

 

Instruktor

mgr Sławomir Góra

 

slawomir.gora@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0280-5158

 

Asystent dydaktyczny

mgr Jolanta Staniek

 

jolanta.staniek@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-9210-9457

 

 

Katedra Pedagogiki Społecznej

Kluczową rolę w złożonej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości odgrywa aktywne dostosowanie się podmiotu, grup i instytucji do tych zmian. Stąd nasz namysł nad ważną kategorią sił społecznych oraz współczesnym rozumieniem tego pojęcia a także nad praktycznym jego wykorzystywaniem. Interesuje nas również ważna kategoria społeczeństwa wychowującego. Prowadzimy studia i badania nad całością relacji wychowawczych w środowisku życia jednostek, przy czym „środowisko życia” to zarówno świat przeżywany przez jednostkę (procesy i relacje), jak i jej obiektywne otoczenie (warunki życia). W ramach tej problematyki prowadzimy badania ulokowane w różnych środowiskach wychowawczych (rodzina, szkoła, grupy rówieśnicze, media, środowisko lokalne) a tak uzyskiwana wiedza o procesach i warunkach wychowania w środowisku, służy nam do projektowania i realizowania w nim takich celowych zmian, które aktywizują i wzmacniają pozytywne procesy wychowawcze na rzecz pogłębiania możliwości rozwojowych jednostki i wyrastania przez nią ponad przeciętne poziomy świadomości i twórczości. 

Ogniskujemy zatem nasze badania i działania wokół następujących zagadnień: wzbudzanie jako teoria i praktyka działania pedagogicznego (aktywizacja, animacja, wsparcie społeczne, kompensacja, profilaktyka, komunikacja społeczna), siły społeczne jako czynniki sprawcze zmiany (wykrywanie, pobudzanie, wyzwalanie, organizowanie - metody i formy tego działania), społeczeństwo wychowujące i aktualność kategorii oraz jej nowe interpretacje w czasach zaskakujących zmian społecznych (społeczeństwo płynne, sieciowe, medialne), opisując zachowania społeczeństwa w kryzysie pandemicznym, klimatycznym i migracyjnym, wskazując na rolę więzi i budowanie bezpiecznych relacji wychowawczych i edukacyjnych (ekologia pedagogiczna, pedagogika ekologiczna). Łączy nas realizacja projektu badawczego finansowanego przez Komisję Europejską w ramach grantu HORIZON-CL2-2021-Transformations-01-04 („LETS CARE”: Building Safe And Caring Schools To Foster Educational Inclusion And School Achievement. (ID: 101059425) Projekt wnioskowany przez międzynarodowe konsorcjum z udziałem Katedry Pedagogiki Społecznej UIK oraz 14 innych podmiotów (koordynatorem jest Universidad Pontificia Comillas in Madrid, ES). Jego realizacja zaplanowana została na okres 48 miesięcy.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik
Profesor UIK

dr hab. Maria Marta Urlińska, prof. UIK

 maria.urlinska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-9048-2183 

Profesor Uczelni
badawczo-dydaktyzny

dr hab. Ryszrada Cierzniewska, prof.uczelni

ryszarda.cierzniewska@ignatianum.edu.pl 

https://orcid.org/0000-0003-3890-0082 

Profesor UIK

dr hab. Ewa Sowa-Behtane, prof. UIK

ewa.sowa@ignatianum.edu.pl 

https://orcid.org/0000-0003-3483-556X 

Adiunkt badawczy

ks. dr Jarosław Charchuła SJ

 jaroslaw.charchula@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-8470-7374 

Katedra Filozoficznych i kulturowych podstaw edukacji, Zakład Arteterapii i Edukacji Artystycznej

KATEDRA FILOZOFICZNYCH I KULTUROWYCH PODSTAW EDUKACJI

Działalność naukowa Katedry obejmuje wybrane filozoficzne i kulturowe zagadnienia związane z rozwojem koncepcji wychowawczych oraz czynnikami kształtującymi środowiska edukacji. Przedmiotem podejmowanych badań są przede wszystkim filozoficzne aspekty i uwarunkowania koncepcji wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem czynników światopoglądowych oraz etycznych i moralnych, dotyczących podstaw relacji, a także postawy wobec drugiego człowieka i odpowiedzialności za niego. Przedmiotem prowadzonych poszukiwań i analiz są także uwarunkowania kulturowe kształtowania środowisk wychowania i procesów edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch pól badawczych, charakteryzujących się rozwojem funkcji symbolicznej. Są to religia i sztuka. Wśród religijnych uwarunkowań wskazanych środowisk i procesów ważne miejsce zajmują analizy tekstów biblijnych jako czynnika kształtującego kulturę religijną. Drugie pole badawcze obejmuje kulturę w wymiarze artystycznym, badaną w procesach oddziaływania różnych form sztuki wykorzystywanej w celu usprawniania i wspierania rozwoju dzieci i dorosłych

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kiewownik
Profesor badawczo-dydaktyczny

prof. dr hab. Stanisław Gałkowski

stanislaw.galkowski@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-1084-0487

Profesor UIK

dr hab. Renata Jasnos, prof. UIK

 

renata.jasnos@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-4954-3634

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Marzena Chrost

marzena.chrost@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-3309-6574

Zespół Zakładu Arteterapii i Edukacji Artystycznej tworzą osoby, które posiadają wykształcenie pedagogiczne w różnych specjalnościach i  kwalifikacje w ramach reprezentowanego przez nich pola sztuki m.in. sztuki muzycznej, sztuk scenicznych, sztuk plastycznych, a ponadto są dyplomowanymi i certyfikowanymi arteterapeutami. Ze względu na specyfikę działalności pracownicy Zakładu aktualizują i poszerzają swoją wiedzę i umiejętności uczestnicząc w konferencjach naukowych i metodycznych, szkoleniach i warsztatach specjalistycznych, a także podejmują kształcenie na studiach podyplomowych.

Specyfika zarówno arteterapii jak i edukacji artystycznej wymaga wieloletniego, złożonego kształcenia nie tylko w zakresie nauk społecznych – w szczególności pedagogiki oraz psychologii, ale przede wszystkim sztuki. Sztuka pełni tu bowiem rolę centralnego medium w procesach ogólnorozwojowych (edukacja artystyczna) oraz profilaktycznych i terapeutycznych (arteterapia). Zatem, aby mogła funkcjonować jako narzędzie pracy z drugim człowiekiem musi stać się w pierwszej kolejności przestrzenią twórczego udziału edukatorów artystycznych oraz arteterapeutów.

Pracownicy Zakładu obejmują refleksją i badaniami naukowymi szeroko rozumianą problematykę edukacji, profilaktyki i terapii artystycznej w tym zarówno badania o charakterze aplikacyjnym, jak i teoretyczne wyjaśnienia procesów edukacyjnych i terapeutycznych wykorzystujących metody z pola sztuki. Procedury badawcze są prowadzone interdyscyplinanie ze względu na złożoność przedmiotu badań, który najczęściej wymaga syntezy metodologii. Kwalifikacje poszczególnych członków Zakładu pozwalają prowadzić także badania o charakterze wdrożeniowym, skierowane na tworzenie i proponowanie projektów dydaktycznych w zakresie edukacji artystycznej, jak również planowania działań pomocowych w ramach profilaktyki i terapii artystycznej wraz z konstruowaniem narzędzi służących diagnozie oraz ewaluacji tych procesów. Zespół w ramach swojej działalności współpracuje z innymi uczelniami w Polsce i zagranicą.

 Problematyka zainteresowań naukowo-badawczych członków Zakładu obejmuje następujące obszary arteterapii i edukacji artystycznej:

- edukacja artystyczna i kulturalna w przedszkolu i szkolnictwie ogólnokształcącym – teoria, praktyka, metodyka,
- miejsce sztuki z perspektywy tradycji i we współczesnej kulturze,
- sylwetka nauczyciela edukacji artystycznej, rozwój artystyczny dzieci, zainteresowania i preferencje artystyczne dzieci i młodzieży, skuteczność oddziaływań rozwojowych i realizacji celów edukacji artystycznej,
- wspomaganie rozwoju osób ze specjalnymi potrzebami psychoedukacyjnymi z pomocą arteterapii oraz aktywności twórczej,
- profilaktyka uzależnień poprzez metody z pola sztuki,
- arteterapia w obszarze rozwojowym, opiekuńczo-wychowawczym i resocjalizacyjnym,
- wybrane formy pomocy pedagogicznej z zastosowaniem metod z pola sztuki wobec zaburzeń zachowań,
- kulturowa i pedagogiczna wartość twórczości artystycznej,
- arteterapia w pracy pedagoga,
- działania artystyczne w komunikacji oraz integracji i reintegracji społecznej,
- projekty arteterapeutyczne i edukacyjno-artystyczne,
- metodologia badań nad sztuką.

Do podstawowej działalności Zakładu należy:

- dbałość o rozwój naukowy i dydaktyczny członków Zakładu,
- prowadzenie badań z obszaru arteterapii i edukacji artystycznej,
- działalność publikacyjna,
- organizowanie Dni Arteterapii i Edukacji Artystycznej,  konferencji naukowych, warsztatów, seminariów i sympozjów,
- nawiązywanie współpracy z podmiotami o profilu artystycznym,
- nawiązywanie współpracy z ośrodkami wsparcia społecznego,
- opracowywanie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem Zakładu.

Pod patronatem Zakładu działa Koło Naukowe studentów, nad którym opiekę merytoryczną prowadzi mgr Anna Tuchowska-Chmura. Celem Koła jest dodatkowe poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kształtowanie kompetencji inter- i intrapersonalnych wśród studentów zainteresowanych zagadnieniami z zakresu arteterapii oraz edukacji artystycznej. W szczególności w ramach działalności Koła organizowane są cykliczne seminaria o charakterze warsztatowym i metodologicznym, a także inicjatywy umożliwiające studentom uczestnictwo w działaniach wspierających procesy edukacyjne i terapeutyczne przy udziale opiekuna naukowego.

 

 

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik
Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Danuta Pietraszewska

 

danuta.pietraszewska@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0001-9533-0106

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Agnieszka Łuciuk-Wojczuk

agnieszka.luciuk-wojczuk@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0001-8332-1659 

Asystent dydaktyczny

mgr Małgorzata Alberska

malgorzata.alberska@igmnatianum.edu.pl

 

Asystent dydaktyczny

mgr Joanna Sztuka

joanna.sztuka@ignatianum.edu.pl

 

Asystent dydaktyczny

mgr Anna Tuchowska-Chmura

 

anna.chmura@ignatianum.edu.pl

 

Asystent dydaktyczny

mgr Joanna Zubel

joanna.zubel@ignatianum.edu.pl

 

 

Katedra Badań nad Rodziną

Działalność naukowo-badawcza pracowników Katedry Badań nad Rodziną posiada charakter interdyscyplinarny, co znajduje odzwierciedlenie w realizowanych projektach badawczych oraz osobistych zainteresowaniach. Aktywności badawcze podejmowane przez członków Katedry, które zmierzają do systematycznego opisu, wyjaśnienia oraz interpretacji złożonej rzeczywistości życia rodzinnego, są wyznaczane przez dwa ogólne cele: teoretyczny, który koncentruje się na rozwoju oraz integracji wiedzy o rodzinie, z odwołaniem się do prowadzonych metarefleksji i wąskich analiz familiologicznych oraz praktyczny, który powiązany jest ze wsparciem rodziny jako środowiska życia, rozwoju i wychowania z uwzględnieniem współczesnych kontekstów przemian społeczno-kulturowych. Szczegółowa problematyka i kierunki badań członków Katedry obejmują: zagadnienia małżeństwa i rodziny w wymiarze indywidualnym i społecznym, pełnienie ról rodzinnych, w tym ról rodzicielskich, zjawisko rodzicielstwa z uwzględnieniem kontekstów rozwojowych, społeczno-kulturowych i prawnych, istotę i uwarunkowania procesu wychowania rodzinnego, kształtowanie relacji rodzinnych i więzi, rolę i znaczenie komunikacji w rodzinie, w tym dialogu rodzinnego, sytuacje trudne w małżeństwie i rodzinie oraz możliwe sposoby ich rozwiązywania, ponadto kwestie władzy rodzicielskiej i praw dziecka.  

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik

Profesor UIK

dr hab. Anna Błasiak, prof. UIK

anna.blasiak@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0824-2640

 

Adiunkt badawczo- dydaktyczny

dr Marek Babik

marek.babik@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-7152-6232

 

Adiunkt badawczo- dydaktyczny

dr Ewa Dybowska

ewa.dybowska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0454-772X

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Ewa Dziewońska

ewa.dziewonska@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-0793-7053

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Piotr Gierek

piotr.gierek@ignatianum.edu.pl

 

 https://orcid.org/0000-0003-1431-795X

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Agnieszka Kaczor

agnieszka.kaczor@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2574-4757

 

Adiunkt dydaktyczny

dr Renata Królikiewicz

renata.krolikiewicz@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-9060-4531

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Marta Prucnal-Wójcik

marta.prucnal@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2584-3165

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Magdalena Urlińska-Berens

magdalena.urlinska-berens@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-7335-8869

 

Katedra Historii Oświaty i Wychowania

Zgodnie z liczącą już pond ćwierć wieku tradycją Katedra kontynuuje badania nad dziejami Towarzystwa Jezusowego zapoczątkowane w środowisku jezuitów krakowskich pod koniec XIX w. Szczególnym przedmiotem zainteresowań badawczych jest problematyka szkolnictwa jezuickiego, myśli pedagogicznej, a także biografii edukacyjnych poszczególnych jezuitów-pedagogów oraz wychowanków prowadzonych przez jezuitów placówek oświatowych. Tym samym badania naukowe prowadzone przez członków Katedry wpisują się w takie obszary jak historia polskiej myśli i praktyki pedagogicznej, badania źródłoznawcze, biografistyka historyczno-pedagogiczna, czy pedeutologia historyczna. Ponadto działalność naukowo-badawcza Katedry dotyczy m.in. opracowania dziejów polskich instytucji wychowawczo-oświatowych w kraju i na emigracji, usystematyzowania i poszerzenia wiedzy na temat działalności opiekuńczej i edukacyjnej, historii kultury, dziejów regionalnych i lokalnych.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik
Profesor UIK

ks. dr hab. Andrzej Paweł Bieś SJ, prof. UIK

 

andrzej.bies@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-2857-8125

Profesor UIK

dr hab. Anna Królikowska, prof. UIK

anna.krolikowska@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-2818-1582

Profesor UIK

dr hab. Beata Topij- Stempińska, prof. UIK

beata.topij@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-4257-5844

Katedra Logopedii, Pedolingwistyki i Wspierania Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi

Krótki rys historyczny: Katedra Logopedii, Pedolingwistyki i Wspierania Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi funkcjonuje w ramach Instytutu Nauk o Wychowaniu Wydziału Pedagogicznego UIK od października 2022 roku. Powstała z przekształcenia Zakładu Logopedii i Pedolingwistyki, który działał od roku 2019 w ramach Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej.

Zespół Katedry LPdiWOzeSPE skupia osoby o gruntownym i interdyscyplinarnym przygotowaniu. Członkowie zespołu , oprócz wykształcenia logopedycznego, posiadają także kwalifikacje m. in. z zakresu neurologopedii oraz pedagogiki specjalnej (dr hab. prof. ucz. Tamara Cierpialowska, dr Anna Michalczyk),  językoznawstwa i  glottodydaktyki (dr Joanna Trzaskalik, dr Marzena Szurek) czy też wykształcenie muzyczne (dr Anna Michalczyk). Należy podkreślić, że pracownicy Katedry nieustannie aktualizują i poszerzają własną wiedzę i umiejętności biorąc udział w szkoleniach, warsztatach czy kształcąc się na specjalistycznych studiach podyplomowych (np. dr Anna Michalczyk kształci się obecnie na podyplomowych studiach doskonalących z zakresu Fluency disorders w ECSF w Belgii, a dr Marzena Szurek zdobywa kwalifikacje psychologa).

Działalność naukowo-badawcza i dydaktyczna: Pracownicy Katedry obejmują refleksją i badaniami naukowymi szeroko rozumianą problematykę profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej, w tym zarówno badania o charakterze aplikacyjnym, jak i lingwistycznym oraz zagadnienia wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszyscy pracownicy Katedry specjalizujący się w określonych obszarach naukowo- badawczych są jednocześnie czynnymi terapeutami. Ich bogate doświadczenie praktyczne pozwala - obok budowania teorii - na proponowanie programów i pomocy terapeutycznych oraz konstruowanie narzędzi służących diagnozie (przesiewowej i pogłębionej) zaburzeń językowych i komunikacyjnych o zróżnicowanym charakterze.

Członkowie Katedry są zaangażowani w pracę dydaktyczną na rzecz studentów studiów licencjackich, magisterskich i podyplomowych, głównie  w ramach specjalności Logopedia. W planach jest poszerzenie oferty dydaktycznej Wydziału Pedagogicznego UIK o specjalności związane z potrzebą specjalistycznego wsparcia edukacji włączającej, czyli funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami w ogólnodostępnych przedszkolach i szkołach.

Współpraca i działalność na rzecz środowiska: Pracownicy Katedry są zaangażowani we współpracę z przedstawicielami innych uczelni, zarówno krajowych (np. Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Łódzki, Politechnika Śląska, Akademia Górniczo-Hutnicza), jak i zagranicznych (np. Vitautas Magnus University w Kownie); współpracują także z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami działających na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami komunikacji, języka i mowy (np. z Polskim Towarzystwem Logopedycznym)  i/lub mających specjalne potrzeby edukacyjne (np. z Polskim Związkiem Głuchych). Pracownicy Katedry angażują się w realizację projektów naukowo-badawczych o charakterze krajowym (np. dr Joanna Trzaskalik współrealizuje projekt SONATA BIS Narodowego Centrum Nauki pt. Hybrydowy System Akwizycji i Przetwarzania) czy międzynarodowym (np. dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof. ucz. była zaangażowana do roku 2020 w projekt UE (Erasmus +) pt. Preconditions of Transformating of Education Process in Different Educational and Cultural Context by Applying Inclusive Education Strategies) dotyczący upowrzechniania w procesie edukacji podejścia zwanego Universal Design for Learning (UDL).

Pod patronatem Katedry działa, od stycznia 2021 roku, Koło Naukowe Logopedów UIK, nad którym opiekę merytoryczną sprawują  dr Anna Michalczyk i dr Marzena Szurek. Celem Koła jest dodatkowe poszerzanie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kształtowanie kompetencji miękkich wśród studentów logopedii i młodych logopedów.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik
Profesor uczelni badawczo-dydaktyczy

dr hab. Tamara Cierpiałowska prof. uczelni

tamara.cierpialowska@ignatianum.edu.pl

http://orcid.org/0000-0002-5167-2128 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Danuta Kądziołka

danuta.kadziolka@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0009-0000-0599-2481 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Anna Michalczyk

 

anna.michalczyk@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0003-2985-2162

Adiunkt dydaktyczny 

dr Anna Skoczek

anna.skoczek@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-0431-283X

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Marzena Szurek

marzena.szurek@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-8134-2285

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Joanna Trzaskalik

joanna.trzaskalik@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0001-6046-9351

 

Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej

Działalność naukowa Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej posiada charakter interdyscyplinarny osadzony w perspektywie personalistyczno-chrystocentrycznej, co znajduje odzwierciedlenie w realizowanych projektach badawczych. Katedra funkcjonuje w paradygmacie podmiotowo-partycypacyjnym. Bogactwo i różnorodność stosowanych metod jakościowych w badaniach naukowych niewątpliwie stanowi wyróżnik i atut pracy Katedry, w której członkowie wzajemnie się wspierają, co umożliwia szeroką, ubogacającą każdego z nich wymianę doświadczeń w zakresie prowadzonych badań i osobistych zainteresowań. Atmosfera mająca miejsce w Katedrze sprzyja budowaniu wspólnoty osób zgodnie z dojrzale rozumianym uczestnictwem umocowanym w teorii uczestnictwa Karola Wojtyły/św. Jana Pawła II. Obszar zainteresowań naukowych Katedry oscyluje wokół problematyki chrześcijańskiej obejmującej aspekty osiągania tożsamości i dojrzałości osobowej, społecznej, kulturowej i duchowej na płaszczyźnie edukacyjnej, będącej przedmiotem troski o jakość wychowania i kształcenia, ukierunkowanej na formację człowieka, a nade wszystko pedagoga. W pracach naukowych członków Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej są wypracowywane i aktualizowane założenia pedagogiki ewangelicznej, towarzyszenia, świadectwa i nadziei.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik
Profesor UIK

dr hab. Anna Walulik CSFN, prof. UIK

 

anna.walulik@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0002-5607-6974

Profesor badawczo-dydaktyczny

Śp. prof. dr hab Zbigniew Marek SJ

 

 

Profesor badawczo-dydaktyczny

prof. dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur

bozena.sieradzka@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-4214-7268

Adiunkt badawczo-ddaktyczny

dr Magdalena Ciechowska

magdalena.ciechowska@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0001-6811-482X

Adiunkt badawczo-dydakyczny

dr Aneta Kamińska

aneta.kaminska@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-4612-6464

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Małgorzata Kutyła

malgorzata.kutyla@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-5515-6374

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

ks. dr Janusz Mółka SJ

janusz.molka@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-1488-6100

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Miłosz Mółka

milosz.molka@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-1488-6100

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Anna Piestrzyńska

anna.piestrzynska@ignatianum.edu.pl

 

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Maria Szymańska

 

maria.szymanska@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0001-5244-5966

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Grzegorz Zelek

Grzegorz.Zelek@ignatianum.edu.pl 

 

 

Katedra Pedagogiki Religii i Pedeutologii

Pracownicy Katedry  prowadzą badania i działalność naukową dotycząca filozoficznych, historycznych, kulturowych i religijnych  podstaw pedagogiki i jej subdyscyplin.
W roku 2023 z inicjatywy  Katedry odbyła się konferencja naukowa nt. Teoria i praktyka pedeutologiczna w XX wieku.
Kolejna konferencja pt. Religijne przesłanki rozwoju pedagogiki. Koncepcje pedagogiczne XIX i XX wieku odbędzie się 22 listopada 2024 roku.
Zainteresowania naukowe i kierunki prowadzonych badań pracowników Katedry.

ŚP. DR HAB. PAWEŁ KAŹMIERCZAK, PROF. UIK

 

 

Prowadził badania naukowe w zakresie filozofii wychowania, etyki i historii myśli pedagogicznej. Ostatnie badania dotyczyły metafizycznych i antropologicznych podstaw pedagogiki w twórczości Hansa Ursa von Balthasara i Adrienne von Speyr. Publikacja w przygotowaniu: tłumaczenie Mowy pożegnalnej A. von Speyr z opracowaniem krytycznym.

PROF. DR HAB. WŁADYSŁAWA SZULAKIEWICZ

Specjalizuje się w badaniach naukowych z zakresu: historii pedagogiki, pedeutologii historycznej, historii filozofii wychowania, biografistyki historyczno-pedagogicznej i metodologii badań historyczno-oświatowych. W najnowszych publikacjach podejmuje zagadnienia odnoszące się głównie do problematyki pedeutologii historycznej.

STANOWISKO

PRACOWNIK

KONTAKT

KONTO ORCID

Kierownik
Profesor badawczo-dydaktyczny

prof. dr hab. Władysława Szulakiewicz

 

wladyslawa.szulakiewicz@ignatianum.edu.pl

 

https://orcid.org/0000-0001-8614-2955

Profesor UIK

śp. dr hab. Paweł Kaźmierczak, prof. UIK

 

 

https://orcid.org/0000-0002-7940-3341

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

dr Andrzej Grudziński

andrzej.grudzinski@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-3872-5192 

Adiunkt dydaktyczny

dr Ewa Miśkowiec

ewa.miskowiec@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-2530-3393

Adiunkt dydaktyczny

dr Renata Spyrka-Chlipała

renata.spyrka@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-1699-4623

Katedra Pedagogiki Resocjalizacyjnej

Działalność naukowa Katedry Pedagogiki Resocjalizacyjnej koncentruje się na problemach związanych z procesem resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie, z profilaktyką zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz z wykorzystywaniem seksualnym osób małoletnich.

Katedra skupia się na badaniu odstąpienia od przestępczości rozumianego jako trudny i długotrwały proces wymagający osobistego zaangażowania sprawców, jak wsparcia ze strony środowiska, w którym następuje reintegracja społeczna. Ponadto badania obejmują ocenę skuteczności zabiegów resocjalizacyjnych wobec nieletnich i dorosłych w instytucjach zamkniętych i w środowisku otwartym, a także pomocy postpenitencjarnej i readaptacji społecznej. Badania w zakresie profilaktyki społecznej skupiają się na uwarunkowaniach nowoczesnej profilaktyki uzależnień behawioralnych opartych na podejściu humanistycznym oraz projektowaniu programów profilaktycznych w społecznościach lokalnych. Członkowie katedry współpracują także z Centrum Ochrony Dziecka w zakresie badań nad prewencją wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży i tworzenia programów profilaktycznych w środowisku kościelnym, szkolnym i w instytucjach wychowawczych.

Członkowie Katedry są zarówno pedagogami, jak i psychologami wyspecjalizowanymi w projektowaniu i prowadzeniu badań naukowych, których efekty publikowane są zarówno w wydawanej przez Katedrę serii Dylematy resocjalizacji, jak i w wysoko punktowanych czasopismach naukowych, tworzeniu i wdrażaniu programów profilaktycznych obecnych w przestrzeni oddziaływań lokalnych oraz prowadzeniu mediacji, terapii indywidualnych i grupowych wobec osób niedostosowanych społecznie i uzależnionych od środków odurzających.

STANOWISKO PRACOWNIK KONTAKT KONTO ORCID
KIEROWNIK
Adiunkt badawczo-dydaktyczny
ks. dr Krzysztof Biel SJ

krzysztof.biel@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-8886-8781

Profesor UIK dr hab. Anna Seredyńska, prof UIK anna.seredynska@ignatianum.edu.pl https://orcid.org/0000-0002-0483-6281
Profesor UIK ks. dr hab. Bogdan Stańkowski, prof. UIK

bogdan.stankowski@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-2803-3085

Adiunkt dydaktyczny dr Barbara Adamczyk

barbara.adamczyk@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-5422-6756

Adiunkt badawawczo-dydaktyczny dr Karolina Kmiecik-Jusięga 

karolina.kmiecik-jusiega@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-2483-3619

Adiunt badawczo-dydaktyczny dr Estera Twardowska - Staszek 

estera.twardowska-staszek@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0001-5499-7393